Stockholm, Sverige och världen
2020-02-18Daniella Waldfogel är näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare och ska på mindre än en halvtimme ge en bild av Stockholm, Sverige och världen. Hon lyfter bland annat vikten av att skapa mötesplatser mellan näringsliv, politik och boende.
– Städer står på tå för att locka till sig talanger och vara en magnet i hård konkurrens, säger hon.
– Man marknadsför sig så att det ger ett rungande eko utanför de egna gränserna.
Därefter konstaterar hon att Stockholm inte inte är så bra på att marknadsföra sig och ger hon en kort bild av Stockholmsregionen.
– 23 procent av landets befolkning bor här och bidrar 40 procent till landets tillväxt, konstaterar hon.
– Storstadsregionen, Stockholm och Uppsala, är en verklig tillväxtmotor.
Samtidigt visar undersökningar att Stockholm och Sverige är mest innovativa i världen.
Världen påverkar Sverige
Daniella Waldfogel ger en bild av världsläget med Brexit, Donald Trump, Coronaviruset och annat som påverkar världsekonomin, svenska företag och svensk turistnäring. Därefter fokuserar hon på läget i Sverige just nu.
– Det politiska läget och den parlamentariska ställningen i Sverige är paralyserande för näringslivet, fortsätter hon.
– Det ger ett antal problem i regionen och håller tillbaka tillväxten, som kompetensbrist, bostadsproblematik, sammanhållningsproblematik och trygghetsproblematik.
Hon belyser bland annat den rekordhöga bristen på arbetskraft. Det finns 15 000 vakanser i Stockholm eftersom kompetensen inte finns att tillgå. Det leder till utebliven produktion.
– Vi måste få ett modernare utbildningssystem som möter näringslivets behov och bli bättre på att rekrytera och behålla talangerna, säger hon.
Daniella Waldfogel lyfter också fram framtidsutmaningarna med bostadsbristen som slår hårt mot regionen och sammanhållningsproblematiken/trygghetsproblemen.
– I stället för att prata om människorna i socialt utsatta området intervjuade vi i fjol 500 ungdomar i områdena, berättar hon som exempel på initiativ.
Hon lyfter också fram Järvaveckan som ett viktigt initiativ. I år pågår veckan mellan 12-16 juni och ska vara en mötesplats för politik, näringsliv och boende. 53 000 personer deltog 2019.
Avslutningsvis avslutar hon sin spaning med att berätta att Stockholms Handelskammares framtidsagenda och vision är att Stockholm ska bli Europas bästa huvudstad till 2035. Hennes medskick är att bevara optimismen och att vara aktiv i samhällsdebatten.