Hållbarhet i tre steg
2020-02-19Erik visade oss rent statistiskt hur marknaden ser ut, fler och fler pratar om hållbarhet men många färre agerar på det. I framtiden kommer ett hållbart varumärke och företag vara det enda alternativet om man ska finnas på marknaden. Vi fick gissa vart vårt företag ligger och hur företagen positionerar sig på marknaden.
Fredik berättade att modeindustrin har varit producent i så många år och att produktionen fördubblats under 2016. Vi har kommit till en punkt där modeindustrin måste ändra på sin affärsmodell för att kunna överleva. Man vill ändra modellen till att vända sig till användare som har sitt abonnemang och kan hyra/köpa efter de behov man har som unik användare, en digitaliserad affärsmodell.
Fredrik visade på ett exempel från Fortnite där man köper sina skins och tjänar 3 miljarder i en virtuel värld. Nytt sätt att möta kunden är att kunden har en app där han/hon vill köpa en skinnjacka och man får följa med från början t.ex. att följa med jaktlaget redan innan djuret är nedlagt. Man får ett sms när djuret är skjutet och när din skinnjacka börjar produceras. Ett annat project som Fredrik nämnde är en app som är kopplad till en mastrubationshandske som blev super poppulär på New York fashion week. Vi är påväg mot nya beteenden som konsument i den digitaliserade världen. Inom fashionvärlden har man även öppnat ett Fashion Innovation Center där man kommit fram till att det finns mer pengar att tjäna om man är mer Sustainable än att inte vara det.
Sedan pratade Sofie Koark och Titti om hållbarhet på en arbetsplats för en Executive Assistant. För Sofie kom skillnaden när FNs klimatrapport kom ut att nu var det dags att agera inte bara prata. Vi kan titta på vårt dagliga arbete och tänka på hur vi köper resor, konferenser, måltider och give aways. Vi kan påverka så vi har ett mer hållbart sätt att tänka och förhålla oss till de val vi gör.
Sofie berättade om en "kupp" hon gjorde på ett kvartalsmöte de hade och beställde vegansk, vegetarisk mat. Det blev diskussioner och känslor poppade upp, men vid nästa kvartalsmöte så ville cheferna fortsätta med samma koncept.
Vid en undersökning av 15 000 unga akademiker visade sig att en tredjedel anser det viktigt att de företag de ska jobba på har ett aktivt hållbarhetsarbete. I vissa fall är även hållbarhetsarbetet viktigare än lönesättningen i alla fall när dessa yngre förmågor väljer sin arbetsplats. Sofie påpekade att man aldrig får glömma bort sitt eget värde så att man blir hållbar länge.
Titti gjorde en "sum-up" med gruppen om Hållbarhet i tre steg. Modeindustrin befinner sig i ett KODAK-moment (vanlig film eller digital kamera). Vi behöver hållbara människor när vi går mot framtiden.