Framgången som var en slump - bröderna Norberg
2019-02-18Det är ingen slump att deras alster är roliga och relevanta men däremot en slump att det blev så stort, att det blev ett medieimperium. Det summerar bröder Daniel och Emil Norberg, nu på scenen. Deras intresse att roa och spexa har alltid funnits, medger de i samtalet med Titti, som kör igång direkt efter lunchen.
Det är visserligen Daniel som syns mest utåt men Emil finns alltid med i kulisserna. De har framför allt gjort sig kända på sina parodier på Melodifestivalnummer, klipp som sedan 2014 gett fler än 40 miljoner visningar på Youtube. Senast var de med i TV4s humorsatsning Mumbo Jumbo.
De berättar att de vårdar sin framgång genom att jobba ännu hårdare, förnya sig och alltid hålla sig up to date. Naturligtvis får de många erbjudanden men de understryker att de väljer vad de ställer upp på.
– Vi gjorde nyligen en taco-reklam eftersom vi gillar tacos men vi har tackat nej till erbjudanden från bryggerier som tillverkar alkohol och spelbolag, förklarar de.
Grundförutsättningen för att bröderna ska gå in i olika projekt är att det bygger på en kul idé och har ett bra och "vänligt" innehåll. Det får vara kul och fånigt men inte upprörande och kränkande.
I det varma och humoristiska samtalet ger de exempel på egen skapad rekvisita som de använder i parodierna, som för övrigt spelas in mot en green screen i Daniels vardagsrum. Kreativiteten har inga gränser, visar det sig! :-)
De använder inte bara underfundig rekvisita, utan de döper och skriver också om artisternas sånger och då använder de... potatistricket!
Vill du se mer av bröderna Norberg - kika här: https://www.youtube.com/user/norbergnorberg