Appar, molntjänster och digitala verktyg - Erik Fors Andrée
2017-03-09Tilde inleder men en snygg snapchatfilm på oss alla! :-) #vidgadevyer2017
Har vi så bra koll på de digitala? Är det inte lite jobbigt egentligen?
Nu får vi tips av entreprenören och företagsledaren Erik Fors Andrée om appar, molntjänster och digitala verktyg som du som assistent kan ha nytta av i ditt dagliga arbete.
- verktygen för ökad produktivitet
- förenklad kommunikation och effektivare möten
- tillämpningar för dig som assistent och för din uppdragsgivare
- trenderna framåt: vad kommer vi att se mer av?
"There's an app for that." Nu för tiden ser vi människor som sitter och jobbar på café över allt. Varför är det så. Jo, vi har verktygen nu.
Testa menti.com - mentometerverktyg.
Jag jobbar helt digitalt, vi har inte något kontor, bara rörliga kostnader, 9 personer på 4 kontinenter. Verktygen möjliggör samarbete, vi får en helt annan digital arbetsmiljö.
Verktygen måste funka med mig, som anpassar sig till mitt sätt att arbeta, det får inte krångla. Det sociala kring en arbetsplats ÄR viktigt. Blomman, kortet på barnen. Vi går mot verktyg som är snyggare, det är rundare och färggladare. De är från början byggda för samarbete. Nu kan nå dem över allt, från alla enheter.
Öppen kommunikation - tala med flera (Chefer lägger 40 % av sin tid till att hantera mejl!)
Slack. Hipchat. Teams.
Slack - "utrota e-posten" ett chatverktyg/mejl/fildelning, men vad är speciellt. Det funkar. Öppet. Alla ser allt, du kan inte välja. Du kan dela filer där. Integrera med andra verktyg. Allt är sökbart. Ligger i molnet.
Enklare möten - hur bokar vi
Messenger, Lunchback, Calendly, Rapportive, Contactually
Messenger - funkar utmärkt för samtal. Lunchback - boka lunch med människor för att lära sig nytt.
Prezi - en stor bild, inte linjärt. När man gjort så bestämmer man ordning och upplägg.
Wunderlist - göra listor på ett snyggt sätt! Workflowy - en oändlig punktlista, där man kan dela upp punkterna undergrupper
Asana - projekthanteringsverktyg! Wrike - sortera sin tillvaro efter kalender. Trello - Andra arbetssätt, agilt. Lägg mindre tid på att planera. Gör kort som beskriver vad vi behöver göra för att nå ett mål. Man bör veta hur Trello funkar!
Jobba tillsammans - Office, men tillsammans
Office 365, Dropbox Paper, Google Docs
Dropbox Paper - en ny Word. kommentarsfunktion! lätt att jobba med bilder och video. Google Docs - likt office 365. Men mer fokus på att arbeta tillsammans. Mycket bra möjlighet till diskussion.
Vi delar på allt på samma ställe. Saker som bifogade worddokument bifogade i mejl och usb-sticka är förlegat
Filhantering - lagring
Sociala medier - jobba effektivare med
Brand24, Canwa, Buffer
Canwa - snygga bakgrunder för coola citat. Buffer - skriv många inlägg och publicera lägre fram.
Microtjänster - få hjälp med det jag behöver i det lilla.
Fiverr - låta någon göra mindre uppgifter för fem dollar. Testa!
Automatisering - återkommande uppgifter.
IFTTT - if this then that - automatisera utan hjälp av IT.