Johan Söderström - med rätt att säkra evenemang

2024-06-18 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Den här gången tar vi sikte på evenemangssäkerhet men också vikten av att hela tiden utvecklas – och det gör vi med hjälp av Johan Söderström, Head of Operations och Security Manager på Tempest Risk Solutions.

JOhanistudio

Som interim säkerhetschef ansvarar Johan Söderström bland annat för säkerheten under Järvaveckan (som nyligen avslutats, ett evenemang som i år drog ungefär 42 000 besökare) och Nobelveckan i december.

Han har arbetat med Järvaveckan i sex år medan det blir andra gången han är säkerhetsansvarig för Nobelfestligheterna i år. Den övergripande ambitionen för båda evenemangen är säkerhet och trygghet genom samverkan - för att nå optimal samordning.

Här beskriver Johan Söderström planeringen och arbetet inför, under och efter arrangemangen. Den största utmaningen är att balansera säkerhet och trygghet med öppenhet och service. Han framhåller att två absoluta framgångsfaktorer är prestigelöshet och delaktighet i arbetet.

Johan Söderström, vars tyngd egentligen ligger inom corporate security, hamnade inom evenemangssäkerhet litet på ett bananskal och tror att det kanske är hans strukturerade arbetssätt och hans fokus som gör att han passar så bra för den här typen av arbetsuppgifter.

Han varvar annars kostymer med den gröna uniformen eftersom han också är bataljonschef i Hemvärnet och har en bakgrund inom Försvarsmakten.

För Johan har det alltid funnits en plan och strategi för karriären och han har inte varit rädd för att sätta sig i skolbänken igen. ”Om man inte utvecklas, avvecklas man”, säger han och poängterar att man aldrig är fullärd, inte ens som senior säkerhetschef.

Sveriges säkerhetschefer produceras av Företagsuniversitetet och sprids i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet. Podden finns bland annat på Spotify och Apple podcasts.