Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Kundservicechef - diplomutbildning

– för dig som leder och coachar kundservicemedarbetare

  • Led och coacha dina medarbetare för bästa kundnöjdhet
  • Målstyrning för bättre resultat
  • Samtalsmetodik, svåra samtal och framgångsrik kommunikation
Kundservicechef - diplomutbildning

För effektivare team och nöjdare kunder

Som kundservicechef har du en central roll i att säkerställa en hög kundnöjdhet och skapa ett engagerat och motiverat team. För att verkligen göra skillnad behöver du utveckla dina ledarskaps- och coachningsfärdigheter, samt förmågan att facilitera effektiva arbetsflöden och kundmöten. Vår utbildning ger dig verktygen att ta ditt ledarskap till nästa nivå och skapa en positiv förändring i både kundupplevelsen och din teams prestationer.

Kundservicen utvecklas ständigt, och i en tid av snabb teknologisk förändring och ökande krav på snabbhet och personlig service, är det avgörande att du som ledare håller dig uppdaterad. Genom att uppdatera dina kunskaper och träna praktiskt får du nya perspektiv och verktyg som gör att du bättre kan möta utmaningarna och maximera resultatet både för dina kunder och ditt team. Att ständigt utvecklas som ledare är en investering i både din egen och företagets framgång.

Utbildningens fokusområden:

  • Ledarskap och coaching: Lär dig att leda med tydlighet och inspiration. Du får verktyg för att bygga ett starkt team, skapa engagemang och driva resultat.
  • Facilitering: Skapa effektiva möten och processer som leder till konkreta resultat och maximerar teamets prestation.
  • Kundnöjdhet: Få insikter i hur du leder ditt team för att skapa en riktigt bra kundupplevelse och säkerställa långsiktig kundlojalitet

Utbildningen vänder sig till dig som är kundservicechefer och ledare inom kundtjänst och som vill stärka ditt ledarskap och förbättra ditt teams prestationer. Oavsett om du har lång erfarenhet eller är ny i rollen, ger vår utbildning dig värdefulla insikter och konkreta verktyg att implementera direkt.

Investera i din, ditt teams och företagets framtid och framgång – välkommen till en unik utbildning framtagen av Brilliant Future och Företagsuniversitetet tillsammans!

Program

Block 1 – Kunden, prestationen och medarbetarna

De tre bollarna – vår metod

  • Kundservicerollen idag
  • Chefens roll
  • Ledarskapets olika delar och roller
  • Vad vill kunderna – customer experience
  • Vikten av engagemang
  • Sammanfattning av din egen 360-analys

Leda med beteendefokus

  • Beteendefokus för att nå mål (OBM)
  • Människan i förändring
  • Feedback och uppföljning

Diplomuppgiften introduceras

Block 2 – Målstyrning och effektiv kommunikation

Målstyrning med olika metoder

  • SMARTa mål
  • OKR
  • Andra metoder

Effektiva möten med medarbetaren och teamet

  • Hur skapar du hög nivå av involvering och delaktighet
  • Skapa en röd tråd mellan gruppmöten och de individuella samtalen

Telefonkundservice

  • Hitta balansen mellan samtalstid, ärendetid, efterarbetstid med kundnöjdhet och andra viktiga mål

Block 3 – Samtalsmetodik, coaching och facilitering

Samtalsmetodik och svåra samtal (telefon och fysiska möten)

  • Tekniker för ett effektivt samtal med hög nivå av kundtillfredsställelse
  • Hantera svåra samtal – arga, besvikna eller frustrerade kunder
  • Metoder att använda och lära ut

Coachande ledarskap och facilitering av arbetsmöten och workshops

  • Coachande ledarskapets grunder samt specifikt för kundservice
  • Facilitera arbetsmöten och workshops

Summering och diplomering

  • Presentation av diplomuppgiften
  • Din egen handlingsplan
  • Diplomering

Fakta

 

Deltagare

Utbildningen vänder sig till dig som är t.ex. kundcenterchef, gruppchef, teamleader eller som i annan roll coachar och arbetsleder kundtjänstgrupper.

Mål

Utbildningen ger dig kunskaper för att du ska kunna:

  • leda och coacha dina medarbetare och ditt team mot fastställda mål
  • facilitera möten och workshops med ditt team
  • veta hur man hanterar svåra samtal på ett bra sätt och hur man lär ut det

Övrig information

Före utbildningens start får du göra en 360-graders analys av ditt ledarskap. Resultatet används som utgångspunkt för utbildningen och en del av examinationen. 6-8 månader efter utbildningen görs en uppföljande 360 undersökningen för att påvisa vilken utveckling som skett i ditt ledarskap. Vi kombinerar teori med många praktiska övningar, erfarenhetsutbyte, diskussioner och reflektion.

Kursavgift

I kursavgiften ingår kursdokumentation samt i de fall kursen genomförs på plats i våra kurslokaler även luncher samt för- och eftermiddagskaffe. Moms tillkommer.

Bokning och rådgivning

Ring 08-600 62 00 eller kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning. Du kan också boka plats direkt på en kurs genom att klicka på "Boka" i kurskalendariet. E-post: kurs@foretagsuniversitetet.se

Hotell

Utbildningen genomförs i Posthuset på Vasagatan 28 i Stockholm. För dig som kommer resande erbjuder vi specialpris på två fina hotell nära kurslokalen: Nordic Light Hotel: boka på nordiclighthotel.com och ange bokningskod "FUN-deltagare" eller Clarion Hotel Sign: ring 08-676 98 00 eller mejla till cl.sign@strawberry.se och uppge avtalsnummer CH2005318.

 

 

 

 

Kursledare

STOCKHOLM

Patric Young

Patric Young har gedigen och mångårig erfarenhet inom team och ledarskapsutveckling, både genom praktisk ledarskapserfarenhet som bland annat kundservicechef, försäljningschef, interimschef och som konsult.

Patric är diplomerad ICF ACC-coach och certifierad inom flera metoder som till exempel GDQ, beteendeanalys och NPS 2.

Patric har bred kompetens inom att leda och utveckla såväl team som chefer, inte minst i kundnära roller. Han har erfarenhet av att facilitera team och att coacha individer för att nå mätbara resultat.