SRS Security och Företagsuniversitetet i unikt samarbete

2024-05-27 Lotta Eriksson

SRS Security och Företagsuniversitetet har inlett ett samarbete kring säkerhetsskyddsutbildningar. Initialt handlar det om en totalt sex dagar lång utbildning, Systematiskt säkerhetsskyddsarbete, som riktar sig till alla som arbetar med säkerhetsskydd men som kanske inte direkt har rollen säkerhetsskyddschef. Samarbetet kommer att utökas med tiden.

– Vi är jätteglada över det här nya samarbetet, dels eftersom efterfrågan på säkerhetsskyddsutbildningar på olika nivåer är så hög och dels eftersom SRS Security är ett sådant erkänt säkerhetsbolag med hög kompetens, kommenterar Lotta Eriksson, ansvarig för säkerhetsutbildningarna på Företagsuniversitetet.

Utbildningssamordnare för utbildningen är säkerhetsskyddsexperten Martin Waern på SRS Security. Han är jurist och affärsområdeschef för säkerhetsskydd och totalförsvar.

Martin-Waern

– Vi är stolta över att få inleda ett samarbete med Företagsuniversitetet, med sin unika ställning när det gäller säkerhetsutbildningar. Med vår sakkunskap inom säkerhetsskyddet och Företagsuniversitetets erfarenhet av att anordna utbildning kommer vi tillsammans kunna leverera en hög kvalitet och ett mervärde för kursdeltagarna. Vi ser fram emot att få sätta igång, säger han.

Både SRS Security och Företagsuniversitetet, som ägs av Stiftelsen Kursverksamheten vid Stockholms universitet, har sedan tidigare flera andra utbildningar inom säkerhetsskydd.

– Det är särskilt glädjande att vi inleder ett samarbete för att ännu bättre kunna stärka landets säkerhetsavdelningar med den kompetens som krävs för att bedriva och leda ett professionellt systematiskt säkerhetsskyddsarbete, avslutar Lotta Eriksson.

Läs mer om utbildningen här!