Möt Erik Klockars, DHL Express

2024-10-02 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Den här gången träffar vi Erik Klockars, säkerhets- och säkerhetsskyddschef på DHL Express, med världen som arbetsfält.

• Våga utmana på ett respektfullt sätt
  • Var rädd om de du har omkring dig – välmående skapar effektivitet
  • Var klok vid rekryteringen

Det är tre tips från Erik Klockars, som är säkerhets- och säkerhetsskyddschef på DHL Express Sverige sedan maj 2023. Med en bakgrund från Nationella insatsstyrkan och Swedavia är det grupper och teamutveckling som är hans absoluta drivkraft.

Erikistudio

DHL Express ingår i den globala koncernen DHL och är en division som arbetar med expressleveranser via flyg. DHL Express Sverige hanterar åtta miljoner paket per år och har cirka 1000 medarbetare fördelade på fem terminaler. Erik själv utgår från kontoret på Arlanda.

Erik Klockars säger sig ha en spretig palett av arbetsuppgifter men är framför allt säkerhetsansvarig för all verksamhet mot tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen.

Den största risken är att luftfartsskyddet inte upprätthålls och de största utmaningarna för honom är att etablera en robust och motiverande säkerhetskultur och att hålla en hög nivå på säkerhetsprövningarna.

Han har en bakgrund som polis i Uppsala och arbetade också på Nationella insatsstyrkan i åtta år. Han har dessutom startat och är delägare i Raw Motion, en tränings- och friskvårdsanläggning som syftar till att skapa rörelseglädje för alla.

Erik drivs av utveckling och att se behov, analysera dem, lägga in aktiviteter och genomförande och sedan se arbetet få effekt för säkerheten, verksamheten och affären.

Han tror att säkerhetschefsrollen går alltmer mot en ledande roll, att man ska ha ett genuint säkerhetsintresse men framför allt kunna leda, samverka och motivera - och gärna hitta ”säkerhetsambassadörer” i verksamheten.

Sveriges säkerhetschefer produceras av Företagsuniversitetet och sprids i samverkan med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet och den finns där poddar brukar finnas, bland annat på Spotify och Apple podcasts.