Anna Svedberg, SR, om att granska, roa och utmana

2024-08-16 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Den här gången tar vi sikte Sveriges Radios säkerhets-, säkerhetsskydds- och beredskapsarbete tillsammans med Anna Svedberg.

AnnaiStudio

Hon gillar att arbeta tvärfunktionellt och att kombinera det ibland fyrkantiga säkerhetsarbetet med den rörliga och mer flexibla kärnverksamheten. Anna Svedberg är sedan två år säkerhets- och säkerhetsskyddschef på Sveriges Radio, vars uppdrag är att granska, roa och utmana.

SR har 7 miljoner lyssnare varje vecka, 2000 anställda, 25 P4-kanaler och ska leverera oberoende journalistik och kulturupplevelser - men har också ett uttalat beredskapsuppdrag. Vi i Sverige ska få information även om allt annat i samhället inte längre fungerar. Just nu skärper SR arbetet ännu mer och fokuserar aktivt på informations- och it-säkerhet men även på AI som ny teknik.

Säkerhetsavdelningen har tio medarbetare och arbetet består av tre delar; verksamhetsskydd (framför allt personsäkerhet), beredskap och säkerhetsskydd.

Anna har en bakgrund som polis. Det var hon i 24 år, varav 15 på Säpo. Av dessa var 4 år som sambandsman på ambassaden i Paris. Hon har också varit Security Compliance Manager i två år på Swedavia, innan hon blev säkerhetschef för Arlanda, rollen hon närmast kommer ifrån.

Hon uppskattar att jobba tvärfunktionellt och är både lösningsorienterad och kreativ i sitt arbete. Hon kan helt enkelt inte stå still utan vill utveckla och utvecklas hela tiden.

Här berättar Anna Svedberg om säkerhets- och säkerhetsskyddsarbetet på SR och understryker att en säkerhetschef generellt behöver förstå verksamheten, oavsett organisation - först då kan man sätta på sig säkerhetsglasögonen och tillämpa säkerhet på ett optimalt och proffsigt sätt.

Hon menar också att kompetens och kunskap är viktiga verktyg men att det även måste finnas en vilja att bjuda in till samarbete och att inkludera andra delar av verksamheten.

Sveriges säkerhetschefer produceras av Företagsuniversitetet och sprids i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet. Podden finns bland annat på Spotify och Podcaster.