Årets Säkerhetsprofil 2024

2024-09-30 Lotta Eriksson

Det blev Hanna Linderstål, grundare av och vd för cyberunderrättelseföretaget Earhart Business Protection Agency, som knep titeln Årets Säkerhetsprofil 2024. Hon brinner för att hitta sårbarheter och synliggöra dem och för att sprida kunskap och bidra med opinion inom cybersäkerhet.

Juryns motivering löd: ”Hanna Linderstål är inte bara vd och grundare av ett cyberunderrättelseföretag, utan också en karismatisk föreläsare med oändlig
energi! Hon har en bred kompetens inom flera områden och har tillfört nya dimensioner till samhällssäkerhet. Hon har bland annat tagit fram ett AI-baserat stöd för krisövningar, fungerar som rådgivare till myndigheter och internationella organisationer och är dessutom engagerad i flera intresseorganisationer. Med ett skarpt öga för detaljer och ett djupt samhällsengagemang är hon en folkbildare utöver det vanliga.”

Utmärkelsen Årets Säkerhetsprofil delas – sedan 2009 - ut till en person med ett hängivet intresse för säkerhetsfrågor och som med stort engagemang och
gedigen kunskap verkar inom säkerhet. I årets jury satt: Jenny Persson, Aktuell Säkerhet, Lotta Eriksson, Företagsuniversitetet, Johan Sjöberg, Svenskt Näringsliv, Per Lundqvist, ASIS, Richard Buske, Secnet, Lina Ilmrud, Qnet, Jaak Akker, Sig Security samt fjolårets Säkerhetsprofil, Melina Mellin.

De övriga två nominerade var Ralph Benton, Schibsted, och Johan Ahlström, Västerås stad.

Samtidigt utsågs Margarita Sallinen och Linda Nieminen, som ligger bakom podden ”Cyber Chats & Chill” till Framtidens Säkerhetstalang.

Juryns motivering löd:
Framtidens Säkerhetstalang 2024 är inte EN person, utan TVÅ exceptionella personer, som tillsammans bidrar till att öka allmänhetens medvetenhet om cybersäkerhet. Genom den populära podcasten ”Cyber Chats & Chill” når de ut till nya grupper i samhället, genom att sprida kunskap på ett avslappnat och lättillgängligt sätt.

De är sanna förebilder med sin passion att sprida kunskap och inkludera fler människor i en bredare kontext, vilket i sin tur bidrar till att stärka Sveriges resiliens. Förutom deras arbete med podcasten, som de producerar i samarbete med Frivilliga Radioorganisationen (FRO), är de även aktiva inom informationssäkerhet och cybersäkerhet på olika branschledande företag.

Deras engagemang sträcker sig långt utanför arbetsplatsen, då de också är involverade i volontärarbete både nationellt och internationellt.

Läs mer om utmärkelserna och tidigare vinnare på www.säkerhetsgalan.se