Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

Var ärlig i ditt hållbarhetsarbete

2024-05-17 Marlene Berglund

Karl Sandberg har under många år ansvarat för och drivit frågorna kring ledningssystem och policies som t.ex. HR, kvalitet och miljöchef inom säkerhetsbranschen. Idag hjälper han företag med hållbarhetsarbetet, främst genom att visa hur man ska göra för att möta och följa de krav på både rapportering och resultat som finns idag. I vår utbildning ”Hållbarhetschef – diplomutbildning” har Karl en heldag om just förändring med hjälp av ledningssystem. Vi har talat med Karl om varför man behöver ledningssystem och vilka utmaningar som finns.

Karl Sandberg 2024 (003)

- Om du som hållbarhetschef inte har koll på ledningssystemen kan du inte klara ditt jobb. Hållbarhet definieras olika på olika företag och inom olika branscher och vi behöver system för att veta att vi talar om och mäter samma saker.  Utgångspunkten är att fastställa bindande krav och vilka förväntningar som finns.

- Det finns oftast krav, inte bara på din egen organisation, utan även på att du säkerställer dina underleverantörer i alla led vad gäller processer, mål och rutiner, att de lever enligt de krav som finns på både miljö och kollektivavtal. Hållbarhet är så mycket mer än ”bara” miljö. Det inkluderar även sociala frågor, arbetsmiljö, antikorruption och affärsetik.

Vilka utmaningar finns?

- Det finns både interna och externa utmaningar. De interna kan vara att omsätta hållbarhetskraven i organisationen, det gäller att vara en god pedagog, att förklara, övertyga och uppmuntra både ledning och medarbetare. Det finns också en risk att fastna i rapporteringen i stället för att de facto driva hållbarhetsarbetet framåt.

- En extern utmaning är att det händer så mycket inom det här området, förändringar i regelverket, nya (ibland motstridiga) krav från kunder och olika system. Det är viktigt att hänga med och ha en ständigt pågående  omvärldsbevakning.

Några tips till dig som driver hållbarhetsarbetet i din organisation

1/ Du måste vara ärlig och göra en avgränsning för vad du och organisationen orkar med. Inte för att bli sämre, utan just för att orka driva arbetet och bli bättre. Fokusera på det som ”påverkar världen mest”. För vissa företag är det miljö och klimat, för andra kanske det är mer sociala frågor.

2/ Det är bra om du verkligen brinner för hållbarhet, att du har ”ett genuint hjärta” för hållbarhet, att du bryr dig. Jag tror att de allra flesta av oss vill lämna en eftervärld till våra barn och barnbarn som är minst lika bra som den värld som vi lever i idag.

3/ Missa inte säkerhetsperspektivet. Till exempel infiltration är idag en risk att räkna med. Och korruption. Det skapar bristande tillit och minskar förtroendet för din organisation.

Läs mer om Hållbarhetschef - diplomutbildning som startar i september.