Hållbarhet är som en trädgård
2023-05-31"Hållbarhet" är ett ord vi stöter på ofta nuförtiden. Men innebörden är kanske inte alltid självklar och heller inte hur det kan tillämpas i praktiken, speciellt när det gäller företag. Låt oss bryta ner det lite och titta på tre enkla tips för att göra ditt företag mer hållbart.
1/ Första steget är att förstå vad hållbarhet innebär för just ditt företag. Varje företag är unikt och därför kan "hållbarhet" betyda olika saker för olika företag. Kanske handlar det om att minska utsläppen från fabriken, göra arbetsplatsen mer hälsosam och trevlig för personalen, eller att minska mängden avfall från produktionen. Det viktiga är att sätta upp specifika mål som kan mätas, så att du kan följa upp och se hur mycket framsteg du gör.
2/ Nästa steg är att tänka på alla som berörs av ditt företag. Det inkluderar inte bara de personer som jobbar där, utan även kunder, leverantörer, och kanske till och med grannar och det lokala samhället. Genom att se saker ur deras perspektiv kan du få en bättre bild av hur ditt företag påverkar dem och vilka aspekter av hållbarhet som är viktigast.
3/ Slutligen, använd vetenskapliga verktyg och metoder för att hjälpa dig. Forskare har tagit fram många verktyg som gör det lättare att mäta och förstå hållbarhet. Till exempel finns det verktyg för att räkna ut hur mycket koldioxid ditt företag släpper ut. Med dessa verktyg kan du se hur bra ditt företag klarar sig när det gäller hållbarhet, och jämföra med andra företag i samma bransch.
Att arbeta för att bli mer hållbar kan jämföras med att odla en trädgård. Precis som en trädgård kräver regelbunden omsorg, vatten och beskärning, kräver också hållbarhet kontinuerlig uppföljning och förändringar i ditt företag. Ibland kan du behöva byta ut gamla rutiner mot nya, mer hållbara alternativ, precis som man ibland behöver byta ut gamla plantor mot nya i en trädgård.
I höst har en ny kurs premiär: "Hållbarhetsanalys" med Alexander Todoran som kursledare. Alexander Han har en unik kompetens inom hållbarhetsanalys, då han redan 2005 började utveckla modeller för att mäta och analysera hållbarhet. Han har specialiserat sig på analys och värdering av företags ESG-profil både utifrån ett varumärkes- och ett verksamhetsperspektiv, vilket utgör kärnan i hållbarhetsanalys.