“Gemensam kunskap är den bästa plattformen för samarbete”
2021-04-21Josephine Borg är jurist, certifierad organisationskonsult och ekonom, specialiserad på arbetsrätt och arbetsmiljö. Hon har en bakgrund som affärsjurist och advokat på advokatfirman Lindahl samt delägare på Elmzell advokatbyrå. Hon har även varit chefsjurist och del av den svenska ledningen på Statoil Sverige (numera Circle K) och nordisk affärsutvecklingschef och del av den nordiska ledningen på Food Folk Nordic, som driver McDonald’s i norden. Josephine är en av våra kursledarstjärnor som utbildar i just arbetsrätt och arbetsmiljö bland annat på HR-assistent - diplomutbildning och Diplomerad löneadministratör.
- Jag brinner för att skapa förutsättningar för ett fungerande samarbete, och gemensam kunskap är den bästa plattformen. Kunskap och en gemensam vokabulär skapar förståelse och en god grund för dialog. Det är en av anledningarna till att jag tycker det är så roligt att utbilda.
- Att just arbetsrätt och arbetsmiljö väckte mitt intresse handlar delvis om att vi tillbringar så stor del av vårt liv på jobbet och att det därför är frågor som berör oss alla varje dag. Och jag gillar ju det där att skapa förutsättningar för bra samarbete.
- Mina kursdeltagare brukar säga att jag gör det svåra lätt och det som kanske kan tyckas lite torrt intressant. Många får aha-upplevelser, tycker det är spännande och inser att det är viktigt att hålla sig uppdaterad vad gäller förändringar och nyheter i regelverken. En deltagare sa efter kursen i arbetsrätt där arbetsmiljörätt också ingår “Det är det här jag vill hålla på med! Att förändra och verka för bättre arbetsmiljö och villkor i min bransch”.
Omställningen är en av HR:s största utmaningar
- Både arbetsrätt och arbetsmiljö är väldigt aktuellt just nu. All omställning som krävts med anledning av pandemin har nog varit HR:s största utmaning det senaste året både gällande arbetsbrist och korttidspermitteringar men också hur vi jobbat, dvs i allt större utsträckning på distans. En viktig fråga att ha dialog om framöver är hur man vill och ska jobba framöver. Snart ska allt rulla i gång igen och då måste man ha bestämt sig för hur man vill att det ska gå till och ha rätt kompetens i organisationen.
- Man måste bestämma i vilken utsträckning man ska kunna fortsätta jobba hemifrån eller gå tillbaka till kontoret. Och hur ska arbetsmiljöansvaret fungera om man fortsätter att arbeta hemifrån? Att köpa in höj- och sänkbara skrivbord är enkelt, men som arbetsgivare har man ju också ansvaret för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Att de anställda mår bra både fysiskt och psykiskt. Här blir dialog ett viktigt verktyg liksom medvetenheten om fördomar och farhågor.
Snart kommer ett nytt regelverk inom arbetsrätt
- En annan utmaning blir nog att hantera gig-ekonomin med “löst anställda” medarbetare och vi får inte glömma arbetsrätten som ju varit i “hetluften” sedan Januariöverenskommelsen träffades. När riksdag och regering tagit beslut så gäller det att uppdatera sig kring det nya regelverket. Vi kommer att ge möjlighet att lära sig mer om det i form av ett webbinarium och en ny kurs till hösten.