Work-Life Balance
2016-03-10Det pratas hela tiden om work-Life balance och hur det är viktigt att man inte läser mail eller gör annat som har med jobbet att göra efter arbetstid. Jag tycker självklart att det är viktigt med den balansen men jag tycker att det är individuellt hur vi väljer att göra. I många år stressade jag över att jag ofta läste mail etc. efter arbetstid då de flesta runt mig talade om för mig att jag var stressad för att jag jobbade för mycket… i själva verket berodde min stress på att jag satte stor press på mig själv att slutföra allt som kom min väg under mina 8 arbetstimmar. Jag började ofta hugga även i sådant som inte var viktiga eller ens var bråttom och slutade alltid med att jag kände mig stressad, trött och sliten
Sedan jag började jobba heltid har jag arbetat på fler än 15 bolag. Inte för att jag tycker om att byta jobb två gånger per år utan för att jag jobbade som konsult i nästan 5 år. Jag hyrdes ut som administratör till bolag som var i behov av någon som kunde snabbt komma in, ordna upp, skapa nya rutiner och gå vidare. Det var många lärorika år men det skapade också ett arbetssätt hos mig som inte har varit nyttig för mig; något jag har kommit till insikt med det senaste året. Jag har alltid arbetat som jag gjorde som uthyrd konsult;gå in, lär dig snabbt, lös problemen, hitta nya arbetssätt och rutiner, klart,dags att gå…. Det fungerar när man är uthyrd för en kort period där man sällan jobbar mer än 8 timmar per dag (bolagen betalar per timme) men när man ska jobba på en och samma arbetsplats under många år så måste man skapa en ny rutin, ett lugn, ett system som fungerar. Man behöver inse att allt är inte viktigt och allt måste inte göras nu MEN det är ofta svårt att själv se vad man gör för fel när det sätt man har jobbat på har fungerat perfekt (ja för att det passade den typen av arbete jag gjorde som konsult).
Innan sommaren (2015) bad jag min chef om att ta bort en del arbetsuppgifter vilket han gick med på efter att jag presenterade för honom hur det skulle frigöra min tid så att jag kunde hjälpa honom med mer, för honom,viktiga saker. Sedan dess har jag haft tid att lära mig att prioritera, både för mig och för honom. Jag har lärt mig vad jag kan vänta med och planerar in minst 40% av min dag till sista minuten saker och viktigast av allt, jag har lärt mig att arbeta långsiktigt.
Jag utför fortfarande mina uppgifter i tid och med bra kvalitet men jag har lärt mig att jag inte behöver göra det endast under 8 timmar. För mig fungerar det bäst att kanske ta en sovmorgon (när jag inte har möten), ha en tidig eftermiddag eller en längre lunchrast än att absolut vara strikt med att inte jobba efter arbetstid eller mer än 8 timmar. Det finns perioder då jag jobbar 10 timmar per dag, perioder då jag jobbar mycket mycket mindre och det finns perioder då jag även jobbar helger. DET fungerar bäst för mig då jag känner mig mindre stressad och mer i kontroll.