Executive Assistants

Vitrolife har hjälpt till att ge liv åt 800 000 barn

2015-09-21 Anita Ahlqvist

Sedan 1994 har Vitrolife tillverkat instrument och näringslösningar, som används i samband med IVF-behandlingar (provrörsbefruktningar). Vi räknar med att under dessa 20 år har ca 800 000 barn fötts med hjälp av Vitrolifes produkter.  Kanske du har genomgått en IVF-behandling,eller känner någon som har?  Ofta är det en jobbig process, som förhoppningsvis resulterar i en underbar liten bebis.För oss som jobbar på Vitrolife är det alltid lika fantastiskt när man träffar dessa föräldrar, ibland i helt oväntade sammanhang och situationer.

En situation som jag hamnade i: Dags för vår kapitalmarknadsdag som hålls på vårt huvudkontor i Göteborg (där vi också har vår största produktionsanläggning). Jag står vid entrén och tar emot deltagarna, som främst består av finansanalytiker från banker och investeringsbolag. En av deltagarna  berättar för mig att han är nyligen har blivit aktieägare i Vitrolife. Jag svarar förstås att det var ju väldigt trevligt att han har valt att köpa aktier i vårt företag, och förväntar mig att han ska börja diskutera Vitrolifes finansiella potential, eller något liknande . Men så blir det inte alls. Istället skiner han upp och ser verkligen lycklig ut.  Sedan börjar han att berätta att han och hans fru äntligen har fått barn med hjälp av IVF. Istället för att prata “tråkiga siffror” så står vi plötsligt  där och pratar barn en lång stund.

Ett annat exempel: Min chef sitter på flyget. Som vanligt sitter han och jobbar största delen avresan. I stolen jämte sitter en äldre kvinna. Efter en stund frågar hon min chef vad han jobbar med. Han berättar att han är chef för ett företag som tillverkar produkter för provrörsbefruktning. Då ser han att hon reser sig upp, ger honom en stor kram och börjar sedan gråta. Du kanske förstår att min chef blev lite förvånad och undrade vad som hände. I nästa stund börjar kvinnan berätta att hon nu äntligen efter många års väntan och längtan blivit farmor. Hennes son hade fått barn med hjälp av IVF. Hon visade kort på barnbarnet, och så fick de en trevlig pratstund.

Det är vid sådana här tillfällen som jag känner mig extra stolt och glad över att få jobba på ett företag som Vitrolife! Vi arbetar mycket med att vår företagskultur, våra värderingar och vår vision -”To fulfil the dream of havinga baby” – ska genomsyra alla delar av vår verksamhet. Mer om detta tänkte jag berätta i ett kommande blogginlägg.