Executive Assistants

Torsdag 15/10: Your core genius

2015-10-16 Ulla Riis

På eftermiddagen begav jag mig till Nordic C hotel i Stockholm för möte med EUMA projektgrupp Training day 2016. Projektet löper på och många puzzelbitar ramlar nu på plats. Vi jobbar på med våra olika uppgifter. Målsättning är att deltagarna ska kunna registrera sig den 1/11. Projektgruppen gav EUMA:s svenska styrelse en statusrapport. Bra samarbete och tips och idéer delas.

Därefter var det dags för EUMA:s nationella möte i ett konferensrum på Nordic C. Roligt att se att ett 100-tal personer deltog. Denna gång fick man även bjuda med gäster (potentiella medlemmar) och de utgjorde c:a 1/3. Roligt att se att föreningen lever och föryngras, ständigt nya idéer kommer upp. Har funnits ända sedan 1974. Sverige är det största medlemslandet i Europa med drygt 200 medlemmar. För egen del tycker jag att medlemskapet erbjuder mig ett jättebra bollplank med personer i liknande roller samt ger mig utveckling dels på det yrkesmässiga planet samt även på det personliga. Mentorprojekt har jag deltagit i tre gånger och det är otroligt givande både att vara mentor och att vara adept.

Idag erbjöds vi en föreläsning av Malin Dohlwitz-Strindlund med rubriken "Your core genius" (kan väl översättas din kärnkompetens). Malin inledde med att berätta från sitt eget liv och sitt företag, vilket gav extra trovärdighet i föreläsningen. Hur hon med en stor familj med 5 barn ändå lyckas träna och fokusera på sina mål. Kände att hon levde och lärde utifrån det hon talade om. Särskilt vikten av välmående betonades och det uppnår man dels genom fysisk träning, meditation, måleri eller annat som främjar kreativiteten dvs den högra hjärnhalvan. Sin intuition ska man lyssna på. Allt var väl saker som vi alla kunde skriva under på.

I form av en cirkel med tre ringar beskrevs potentialen.  Ytterst roll och färdighet, innanför det skydd & försvar paradigm "gegg" och innerst potentialen. Tricket är att ta sig förbi det s k "gegget" som ofta består i negativism och negativa tankar, för att komma in i sin potential. Välj bort negativa diskussioner som inte leder till något och människor som bara tar kraft.  Eftersträva mer business-tydligt ledarskap-högre välmående. Gå utanför din bekvämlighetszonen.

Viktigt med tydliga mål. Gör en lista med bara ett fåtal mål att fokusera, så att de känns uppnåeliga. Var tydlig med dina önskemål, kliv fram och ta plats. Utveckla styrkor istället för svagheter. Hitta din core genius dvs det som du är bra på och tycker är roligt.

Tänkvärda saker som jag reflekterade över under tågresan tillbaka hem till Örebro.

Här pratar Malin om snögubben: överst VILL, mellan VET INTE och underst VILL INTE.