Stopp! Hit men inte längre.
2015-06-26På förfrågan kommer jag skriva mitt sista inlägg om Office Professional Award, vilket blir någon gång under helgen.
Planering och strategi
Vårt bolag är mycket traditionellt. Vi gillar vinnande koncept och håller gärna fast vid dessa, vilket gör att många av våra events har återkommande liknande upplägg (därmed inte sagt att vi inte utvecklar dessa, vi finslipar och följer upp våra arrangemang och evenemang).
Några av de årliga återkommande events som jag arrangerar eller på annat vis är delaktig i är:
* Årsredovisning
* Bolagsstämma
* Utbildningsdagar, 2 tillfällen i september månad
* Julfest – årets happening.
Check, check, check
För samtliga ovan gäller tidplaner, checklistor, kontroll och åter igen kontroll. Men ingen är så bra att man klarar sig själv, vi är ett team och hjälps åt. Vi utvärderar och tar med oss om något ska förbättras eller ändras tillnästa gång. Som jag nämnde så har vi liknande upplägg på exempelvis bolagsstämma, våra utbildningsdagar, julfesten och har här känner jag mig otroligt trygg med de företag vi samarbetar med. Jag tror på vikten att vara tydlig med vad du vill ha och de gånger man inte varit nöjd med något så måste man också ställa sig frågan – var jag tillräckligt tydlig?
Lär av andra, det är bästa sättet att hålla sig uppdaterad och informerad
I vårt investeringsföretag, alltså moderbolaget, finns andra stora företag som ingår i vår portfölj och i dessa bolag finns många fantastiska människor som är duktiga och man kan lära av. Det kan vara så att man ska ändra något på ex. vår bolagsstämma och då är det ypperligt att ställa frågan till, hur jobbar ni?
Det är för mig ett sätt att få input från andra för att inte bli fast i våra spår att tänka i ett bredare perspektiv. Om man bara lyfter blicken och törs fråga så har man massor att lära av andra. Och det uppskattas. Om någon ringer dig och frågar hur du gör, visst är det väl roligt och berätta om de bra rutiner och arbetssätt du arbetat fram?
Vad gjorde jag utan mitt nätverk?
Jag vet vikten av mina nätverk och det allra bästa är att mina chefer vet vikten av dessa. Om vi vill se hur andra gör och vi vill ha ett snabbt svar och tips .Då händer det lite då och då att de säger, kan du inte kolla med dina EUMA-kollegor, här vill jag lyfta vår fantastiska EUMA Facebook-sida. Har du någon testat att kasta ut en fråga här? Jag kan garantera att du får den bästa proffshjälp som kan tänkas.
I och med att jag geografiskt finns en bit bort ifrån där EUMA East (som jag tillhör) har sina träffar så är just Facebook-sidan ett sätt för mig att hålla mig uppdaterad om vad som händer. Det gör också att när jag åker på min internationella konferens eller årsmötet i Sverige på våren, så känns det inte som det var så länge sedan jag träffade er. Så ni som delar av er här, tack.
Stopp, hit men inte längre
Jag vet att många av er Executive Assistants är "telefonspärr" för inkommande samtal till era chefer, det är samma för mig. Idag fick jag ett samtal där jag vänligen men bestämt meddelade att vi inte kopplar samtal direkt men bad att han skulle mejla min chef och gärna kopiera mig så att jag kan hjälpa till att bevaka och följa upp.
Han mejlar sitt ärende och avslutar mejlet med:
PS! Mia Frost är bra på att hålla rent framför din dörr, hon borde få löneförhöjning.
Underbara helg
Som sagt, tiden går fort när man har roligt. Även om jag gillar mitt jobb fantastiskt mycket så är det viktigt att ha en meningsfull fritid. För mig är familjen, livet på landet, våra hästar & vänner det som fyller mig med ny energi. Fundera på vad som gör dig glad och energisk och se till att den här helgen blir så bra som du önskar.
Önskar alla en fantastisk fredag!