Executive Assistants

"Steget till vd-assistent kan vara större än man tror"

2024-06-10 Marlene Berglund

I höst har vår nya kurs ”VD-assistent – introduktionsutbildning” premiär. Kursledare är Ingvill Houmb Sjölin, med erfarenhet som vd på flera olika företag, och Therés Westrin, Executive Assistant på Billerud. Vi har talat med Therés och Ingvill om tankarna bakom den nya kursen.

Theres_Westrin

- Företagsuniversitetet tog initiativet, de kände att det saknas en introduktionskurs för nya vd-assistenter. Kanske har man jobbat som assistent på en annan nivå och nu ska ta, eller nyligen har tagit, steget till att bli vd-assistent.  Steget kan vara större än man tror, det krävs ett mer strategiskt perspektiv och man behöver ha helikoptersyn. Vi vill ge kunskaperna som behövs för att förstå och känna sig trygg i den nya rollen, säger Therés.

Vad lär man sig på kursen?

- Man kommer att lära sig förstå vad som krävs i vd-assistentrollen, hur man bygger ”trust”, man får större förståelse för de strategiska delarna, hur man kan kan utveckla samarbetet med chefen men även de lite mer formella delarna som t.ex. vilka regler som gäller vid styrelsearbete och bolagsstämmor.

Hur har ni tänkt fördela rollerna mellan er?

- Jag kommer att dela med mig av min resa under alla år som assistent, från att har varit avdelningssekreterare på Telia till rollen som Executive Assistant till en av de högsta cheferna på Billerud Europa, där min roll har utvecklats till en administrativ business partner. Jag kommer att ge goda råd och exempel från verkligheten från en vd-assistents vardag, vilka risker och fallgropar som finns, hur man kan utveckla samarbetet med chefen och ledningsgruppen och hur man kan fungera som ett proaktivt projektstöd.

Ingvill-Houmb_Sjolin

Ingvill kommer att tala om bland annat vikten av samarbetet med övriga organisationen, styrelsens roll samt relevanta regler och riktlinjer som styr verksamheten, men också lite om ekonomi och budgetering vid projekt som ligger på assistenten samt omvärldstrender och omvärldsfaktorer som styr verksamheten.

- Vi hoppas att vår nya utbildning ska fylla ett behov som vi har förstått finns. För den som arbetat en tid som assistent på ledningsnivå har vi sedan många år utbildningarna ”Executive Assistant – masterclass” och ”Executive Assistant 2030”, säger Marlene Berglund, utvecklingsansvarig på Företagsuniversitetet.

”VD-assistent – introduktionsutbildning” har premiär den 11 oktober. Läs mer här.