Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Onsdag – galen möteskultur

2015-11-06 Elena Aylott

Tyvärr blev det inte så mycket bloggandet för mig denna vecka. Jag sprang mellan möten och barnaktiviteter, hann skriva ner mina tankar bara i min anteckningsblock. Så det blir blygsamma memoarer istället :), eftersom jag publicerar allt i efterskott... 

Onsdag - galen möteskultur

Jag har nu märkt en stor skillnad jämfört med mina första år på jobbet. När jag började jobba som Executive Assistant, var jag avundsjuk på mina kollegor som deltog i olika möten. Mitt arbete var rätt så operativt, jag var ständigt på plats, och möten kändes som en lyx de andra hade. Ett paradis bakom stängda dörrar. Och jag ville dit. Vad händer nu? Det känns att jag sitter konstant i olika möten. Möten om andra möten för att ta fram beslut att diskutera på nästa mötet. Det tar aldrig slut. Och det finns inga pauser emellan. Back-to-back hela tiden som vi säger på kontoret. Varje möte ät minst en timme långt. Om man har både strategiskt och operativt ansvar, hinner man inte jobba så mycket på dagarna, och är tvungen att ta hemläxan hem. Inte bra!

I mitt team har vi börjat tänka på saken och försöker lösa problemet på olika sätt. Vi är inte 100% där än, men några av våra experiment har så länge varit rätt positiva.

1. Vi försöker alltid boka 45 min långa möten. Istället för en timme. Om så mycket tid behövs ,förstås. Då har man åtminstone en chans att pusta ut mellan möten, kolla mejl och göra något nyttig.

2. Vårt teammöte varje vecka tar vi som en ”walking meeting”. Vi går ut och promenerar till en cafë,tar en kaffe och går tillbaka. Det blir otroligt produktivt. Vi hinner diskutera allt om jobbet, plus har tid att socialisera. Jag tror att det beror på att vi byter miljö, skriver ingenting ner och går rätt snabbt. Då blir tempot på samtalet rätt bra. En gång i september, när det var skönt och soligt, åkte vi en Go-båt runt Radhuset som ett sätt att ha ett teammöte. Det var fantastiskt och mycket produktivt. Varmt rekommenderas!

3. Jag började reservera tid för ”mitt arbete” i min Outlook kalender. Precis som jag gör åt min chef. Och de timmarna är heliga. Då får man mycket gjort.

4. Jag har också inspirerats av Margaret Thatcher – vaknar tidigt och är på jobbet före kl 8 på morgonen, Då är det lugnt, jag hinner ta en kaffe och planera dagen eller pricka av uppgifterna på att-göra listan i lugn och ro.

Har ni några andra tips på hur man kan effektivisera dagen mitt i galen möteskultur – posta gärna dem i kommentarer. Behöver verkligen inspiration. Stort tack på förhand!