Executive Assistants

Onsdag - När man har flow och känner sig effektiv

2015-11-18 Maria Riscado

Jag tror flera av er har haft dagar då, av någon oförklarlig anledning, saker och ting "landar". Surdegar man inte kunnat få grepp kan man börja bryta ner. Möten som varit svåra att boka hittar en plats och en resa som var besvärlig från början blir helt plötsligt inställd. Ni vet, när man har flow. Man får massor ur händerna och alla som man vill ha tag på svarar när man ringer och man känner att man fått otroligt massa gjort. Jag har haft en sådan dag idag, där jag metodiskt betat mig igenom ett antal högar och strukit massor från min "att göra lista". Och till och med hunnit vara lite social med en kollega som är hemma och hämtar sig efter en operation. Det är sådana här dagar som gör det värt det och man känner att man är rätt person på rätt plats.

Det får mig att fundera på effektivitet/kompetens och en studie som jag läste om tidigare i vår.

Jag är ingen van bloggare och läser inte regelbundet speciellt många bloggar, förutom denna. Inom Volvo så finns ett nätverk för kvinnor WIN och den bloggen följer jag. Nätverket ska ge stöd och styrka åt kvinnor i vår organisation, vi är ju i minoritet, man lyfter fram goda exempel och diskuterar frågor som kan vara av intresse. Bloggen är mycket välskriven och det finns tips om intressanta böcker att läsa eller studier som genomförts.

Där läste jag om en studie som gjorts i Fortune, se länken i slutet av texten, som klart visade att man var mer benägen att betrakta manliga kandidater som mer kompetenta och "anställningsbara" än kvinnliga trots att kvinnorna hade ett bättre testresultat i matte än männen (15% bättre). Jag läste vidare om en annan intressant studie som genomförts i Norge, även den länken finns här i slutet av min text. Här målade man upp bilden av en karriärist, i både manlig och kvinnlig form, där allt förutom kör och namn var identiskt. Sedan berättades deras historia för 100 studenter, 50 fick läsa om HANNA och 50 fick läsa om HANS. Har  ni tid så tycker jag ni ska ta del av detta. Man bär med sig en massa förutfattade meningar, könsroller, in i yrkeslivet och de verkar leva kvar här.....

Fortune: http://fortune.com/2014/03/19/why-women-still-dont-get-hired-for-jobs-involving-math/
Norge: http://shortcut.se/artiklar/ny-studie-visar-man-gillar-inte-karriarkvinnor/

Men för att inte avsluta i en deprimerande ton, så har jag också fått förslag om en bok. Där beskriver några framgångsrika kvinnor sina misstag och hur de lärt sig av dem och blivit framgångsrika, bra både för oss att lära av, både dom av oss som tror att "andra gör inte misstag och är perfekta" och de som tror att de som nått toppen alltid gjort allting rätt.

Jag har själv inte lyckats få fatt i den ännu, men är sugen på att läsa den.