Executive Assistants

Nätverket EUMA – är det värt tiden och pengarna?

2015-11-11 Elisabet Hemming

I början av min karriär som VD assistent gick jag med i nätverket EAPS*, som senare ändrade namn till EUMA**. Jag har flera fina minnen från den tiden, bl.a. en mycket inspirerande, intressant och lyckad europeisk konferens på Island med bl.a. Vigdis Finbogadottir som talare.

Men efter några år valde jag att gå ur nätverket eftersom jag inte kände att det gav mig inspiration och nytta längre - det kändes som att nätverket inte riktigt ”hängde med” i utvecklingen i den takt jag önskade.

Runt 12 år senare (2012) lockade min nya SAP-kollega Anneli med mig på en EUMA träff som gäst, och jag kände direkt att det var ett helt nytt och annorlunda driv i det mötet.

Nu tänker eventuellt någon att ”Ja, ja - en 12 år äldre Elisabet kanske inte själv riktigt ”hänger med” längre, och därför passar bättre in i nätverket”, och så skulle det förstås kunna vara. Men jag tror inte det, och vill dela med mig några exempel på varför jag tycker att ett medlemskap i EUMA i dag är värt tiden för mig och pengarna för företaget (som står för kostnaderna).

Kompetens och ålder: jag upplever en större spridning av ålder och kompetensområden i dag än tidigare, vilket gör att jag inspireras och lär mig nya saker på flera plan genom EUMA.

Kommunikation: vi har oändligt många olika kommunikationskanaler i vår vardag i dag, och jag tycker att EUMA har hittat ett bra sätt att använda sig av både tekniska och sociala sätt att kommunicera. Det är lätt att hålla sig informerad och uppdaterad på vad som händer inom nätverket eller inom vår yrkesroll.

Egen utveckling och inspiration:jag är imponerad av vilken hög klass EUMA sammankomsterna håller, både vad gäller talare/utbildare och platserna där vi ses (fysiskt och geografiskt i Sverige och Europa). Träffarna är dessutom min egen tid där jag är ”gäst” och kan koncentrera mig på programmet snarare än på att allt det praktiska ska fungera (som alltid är mitt fokus i jobbsammanhang).

Ett stort TACK till er inom EUMA, som driver och leder nätverket, för att ni gör ett sådant otroligt bra jobb!

Medlemmarna: mest av allt värdesätter jag övriga EUMA medlemmar. Vilken otrolig professionalism, kunskap och erfarenhet som är samlad i nätverket! Några har jag kommit närmare än andra, men jag känner ändå att jag kan vända mig till vem som helst i nätverket för att få information, tips eller hjälp. Här ser jag även att företaget har den största nyttan av mitt medlemskap – alla chefer vinner på att vi assistenter har en ”direkt-kommunikation” för att få snabbare svar och skapa ett ännu bättre samarbete mellan eget företag och kund-, leverantör-, partner- samt konkurrentföretag.

Mer information om EUMA finns på www.euma.org eller www.euma.org/sweden.

Så rubriken för dagens blogginlägg ska definitivt vara: Nätverket EUMA – väl värt tiden och pengarna!

*   European Association of Professional Secretaries
**  European Managment Assistants

2 ”ögonblicks-foton”från EUMA konferensen på Cypern 2015
(jag kunde inte välja, så jag tar med båda)