Mitt första inlägg… en dag senare än tänkt!
2016-03-08Under våren 2008 såg jagen färggrann affisch från Högskolan i Oslo som drog min uppmärksamhet. När jag kom närmare såg jag att det var reklam för en kurs i Indien och det väckte mitt intresse. Jag tog fram min dator direkt och kollade upp mer om kursen. ”Peace keeping and conflict resolution” det lät intressant men vad som var mer intressant var det faktum att större delen av kursen skulle hållas på plats i Indien! Självklart sökte jag kursen och kom in. Hösten 2008 var det dags att åka och jag hade ingen aning om att jag många år senare skulle ha nytta av det kursen lärde ut i ett sammanhang där det inte var teorierna inte var tänkt för…Mitt jobb är inte att fredsförhandla eller lösa konflikter i ett krigsdrabbat land men likväl finns det många situationer under en arbetsvecka då det jag lärde mig kommer till användning. Som VD assistent så jobbar vi med människor i grupp där alla är olika och har olika syn på saker och ting.
Det är självklart inte så att jag löser stora konflikter, detta är en vanlig arbetsplats och inte ett land i krig! MEN som VD assistent så löser vi dagligen mindre konflikter som vi själva sällan reflekterar över. Det kan vara allt från att prioritera om i chefens kalender utan att få den som förmodligen får mindre tid eller fått sitt möte flyttat att känna sig mindre viktig utan att dela för mycket information.Vi är gate-keeper till våra chefer men vi är också deras ansikte utåt mot resten av organisationen. Det är viktigt att vara ödmjuk och förstående i vissa situationer lika mycket som det är viktigt att vara bestämd och följa regler i andra situationer. När man har med människor att göra så är det viktigt att alltid sätta sig i den andra personens situation. Det är absolut inte lätt när man oftast har väldigt mycket att göra. I konflikthantering brukar man jobba med just den här delen; att sätta sig i den ”andra sidans” situation. Man jobbar med att få bort ”Vi och De” uppfattningen genom att sammanföra de olika grupperna genom att arrangera olika typer av sociala aktiviteter. Som assistent så skapar vi tillfällen där ledningsgruppen har möjlighet att interagera och konversera med resten av bolaget i en mer avslappnad miljögenom till exempel olika typer av team aktiviteter, events etc. Vi kanske inte jobbar på att ta bort ”Vi och De” uppfattningen/känslan utan snarare jobbar med att förebygga uppkomsten av just den känslan hos våra kollegor (så väl som hos ledningsgruppen som resten av kollegorna). Vi fungerar alltså inte bara som konflikthanterare utan också förebygger konflikter genom vårt dagliga arbete.