Fredag - Flyttprojektet
2016-05-27Som jag tidigare berättat så kommer vår organisation att flytta till ett annat kontor i och med årsskiftet. Projektarbetet med detta har precis startar och man inser att det finns många sätt att driva denna typ av projekt.
Alla som jobbar i kontor vet att just flytt projekt är en av de svåraste förändringsprojekt man kan göra, vi hanterar alla förändringar mer eller mindre bra men just den egna arbetsplatsen, var man sitter och hur det ser ut går lite utanför den ramen. vi har startat upp vårt arbete med att skicka en enkät till alla som berörs (ca 400 personer) i vår organisation. De ska få beskriva:
- vad man gör under en normal arbetsdag
- vem man interagerar mest med av sina kollegor (avdelningar)
- vilka verktyg man behöver för att göra ett bra jobb
Tanken är att svaren på denna enkät ska ge oss den information vi behöver för att utforma arbetsplatsen så optimalt som möjligt. Vi kan planerar vilka grupper som vi ska placera ihop (vi kommer att ha 3 våningar i vårt nya hus) på respektive våning men också veta vilken nivå på service vi behöver ha. I ett stort företag som vårt så finns det givetvis mycket fördefinierat, regler och beslut som agerar ram för vad man inte kan påverka. Så kan vi rikta energin på det vi kan påverka.
Under dagen fick vi också en presentation av "follow-me print" lösning samt ett nytt bokningssystem för konferensrum som ska underlätta och framför allt säkerställa en bättre beläggning av konferensrummen. Det kommer att vara otroligt spännande att få vara med om detta projekt.
Avslutar dagen på det klart sämsta sätt man kan. Jag ska fiska upp telefonen ur hanväskan för att ringa och säga att jag lämnar kontoret (vi ska ju på Summerburst!!) och vet inte hur jag lyckas men telefonen slinter....och ni kanske kan föreställa er...En iPhone ska tåla lite men inte att tumla nerför en stentrappa. Glaset ser ut som marmorerad sten och det finns inte mycket jag kan göra...
Det blir till att vara i stunden, njuta av musiken och sällskapet och inte oroa sig för att filma, snapchatta och ta selfies.....
och så kan man vara väldigt tacksam för IT supporten, man ringer och säger "hjäääälp" och så vet man att på måndag när man kommer till kontoret så kommer man få en ny telefon under tiden den sargade är på reparation....