Executive Assistants

Energin – var finns den när man behöver den som mest?

2015-11-12 Elisabet Hemming

Som jag nämnt i tidigare inlägg så jobbar jag väldigt långa arbetsdagar just nu, inklusive största delen av helgerna. Det är okej eftersom jag vet att det är under en begränsad tid. Men det jag noterat är att trots en alltmer värkande kropp och en allt tröttare hjärna, så avslutar jag jobbet vissa kvällar fylld av energi, och andra kvällar är jag helt utmattad och slut.

Det har gjort att jag funderat över vad det är som ger just mig energi. Jag kan tänka mig att det är olika från person till person, men att det även finns sätt att "tanka" energi som är mer ”allmängiltiga” och fungerar för de flesta.

Här kommer några exempel från min vardag.

Jag släpade mig till EUMAs höstseminarium den 15 oktober efter en lång arbetsdag fast jag egentligen varken orkade eller hann. Det visade sig vara en ”energi-boost” utan dess like. Förutom att Malin Dohlwitz-Strindlunds föreläsning var energi-givande i sig, så gav hon bl.a. ett tips för att öka energin som jag inte aktivt tänkt på tidigare, nämligen att RENSA. Rensa bland dina prylar; städa och gör fint hemma, på jobbet, i bilen. Att rensa kan också vara att rensa i relationer som tar mer energi än de ger eller att rensa bort onödig media som ofta stjäl tid och är passiviserande.

Jag har också haft anledning att fundera över hur det skulle vara att assistera ett virtuellt team på heltid. Jag tror det kan vara spännande, utvecklande och intressant. Men jag har kommit fram till att jag får super-mycket energi av FYSISKA MÖTEN, både i små och stora grupper. Det är så intressant att delta i engagerande diskussioner, se, höra och förstå hur andra tänker eller att betrakta interaktionerna människor emellan. För att inte tala om hur spännande det är att iaktta sina egna känslor och reaktioner i olika sammanhang. Så för mig passar nog rollen som en klassisk "på-plats-för-det-mesta" assistent bäst.

TRÄNING (fast det är lite dåligt av den varan i mitt liv just nu) och KULTUR är två andra områden som är värdefulla energi-givare för mig. Min favorit-träning sedan länge är dans-formen ”5 rytmer”, som är en form av frigörande dans till musik som utförs till 5 olika rytmer (alltid i samma ordning): Flöde, Stackato, Kaos, Lyriskhet och Stillhet. Otroligt energivande! Mer information om denna dans-, avslappnings- och träningsform finns t.ex. på www.livsdansen.se (som är min favorit-dansledare Berit Hagues hemsida).

Jag märker också att jag får energi av att GÖRA NYA SAKER. Jag hade aldrig bloggat förr, och tänkte med trötthet att det verkligen är värsta möjliga perioden arbetsmässigt för mig att blogga just nu - men har man lovat så har man... Och det är superkul – som ni märker går det knappt att få stopp på mig (korta inlägg verkar vara helt OMÖJLIGA att få till).

Så att blogga för Företagsuniversitetet rekommenderas starkt!

Det var några exempel på var jag hittar energi när jag behöver den som mest.

Och då tycker jag att en mer tankeväckande rubrik på dagens inlägg skulle kunna vara: Energin – var finns DIN energi när du behöver den som mest?

5 rytmer: ”Integrering av kropp, hjärta och sinne i fri rörelse,
så jag kan upptäcka, förkroppsliga och förverkliga den jag är".
Citat och bild från www.livsdansen.se