En vanlig dag på jobbet
2016-04-21Ja, vad är då en vanlig dag på jobbet? I vår roll är det inte många dagar som är den andra lik. Men jag tror att jag kan kalla dagen idag en "vanlig". Inga akuta saker dök upp.
Började dagen som vanligt med att hämta en kopp kaffe. Stod i korridoren och diskuterade status på en "säkerhetsdag" som ska hållas nästa vecka. En kollega passerar springande på väg ner till receptionen för att hämta en gäst och frågar mig då "är konferensrummet på Plan 3 ledigt".Jag svarar. " Hmm, låt mig se vad min inbyggda dator säger. Jag har självklart koll i huvudet på alla 25-talet konferensrum som finns i våra byggnader." Med humor kommer man långt. Jag hade kunnat fräsa att HUR SKULLE JAG KUNNA VETA DET!! Fast med ett leende och diplomati får vi alla en trevligare dag :-)
Kalendern och mail står förstås först på min agenda. Skönt, bara två möten idag. Jag är just nu chefslös, för min chef slutade och återvände till USA. Man hamnar liksom lite i vaccuum då. Men efter att ha jobbat i företaget sedan 1998 och haft sju chefer tidigare, så känner jag ingen större oro. Innebär kanske bara en intressant förändring av arbetsuppgifterna. Det är väl det som gjort att jag stannat så länge och inte bytt arbetsplats. Organisationsförändringar m m gör att det alltid finns nytt att lära.
Förmiddagen förflyter med möteskallelser, kontroll av att allt är bokat i Indien nästa vecka då fyra ur ledningsgruppen ska dit. Transporter till och från hotell, vem har bokat vad m.m. Rutinuppgifter i ett globalt företag. Påminnelser om vad som ska upp på agendan vid vårt nästa ledningsgruppmöte och vad ska presenteras på nästa kvartalsmöte för alla anställda.
Efter lunch möte med mitt nätverk "Coordinators" och Comet Consular, som sköter våra visumansökningar. Vi finns ju i så gott som alla länder i världen och våra anställda har flera olika nationaliteter, så olika typer av visum behövs ofta. Suveränt då att ha en agent som ordnar och känner till alla bestämmelser. Ett samarbete som vi haft under många år och som fungerar utmärkt.
Därefter ett möte med personalavdelningen för att planera kommande veckas säkerhetsdag den 28/4. Hela veckan går i hälsans och säkerhetens tecken med olika aktviteter. Ex.vis mindfulness kl 07:30 på tisdag morgon för den som så önskar.. Vi är närmare 1000 personer inom vår division, så det kräver en hel del planering för att få det att fungera. Säkerheten är fokus nummer ett och varje möte vi har inleds med att presentera något som rör säkerhet. När chefer har medarbetarsamtal med sin personal skall även säkerheten inkluderas och det ingår i chefens bonusprogram.
Nästa möte för dagen rörde vårt kvinnliga mentorskapsprogram som pågår. Eftersom vi är en mansdominerad bransch med endast 15 % kvinnor, så är det något vi jobbar mycket med för att få in fler kvinnor på ledande poster i organisationen. Ett projekt pågår i år där varje person i våra divisionsledningsgrupper, c:a 50 personer, har en kvinnligt adept. De har haft möten under året. Projektet avslutas i Stockholm i juni, då alla 100 personer kommer att ses under två dagar. Vi håller just nu på att utforma programmet samt att boka middag någonstans samt boka upp hotellrum. Min erfarenhet av konferensbokningar kommer förstås väl till pass här. (jag flikar in lite reklam för Svensk Mötesdesign, som är behjälpliga med att ta in offerter, så att man själv slipper ringa runt).
Efter arbetsdagens slut stod invigning av ett nytt hotell i Örebro på programmet. Ett trevligt inslag i jobbet. Inhandlade blommor från företaget och begav mig dit. God mat, trevligt umgänge och musikunderhållning. En extra krydda i jobbet.
Tack för idag!