Att dela best practice
2016-04-28Hur delar man best practice för vår roll? Vad är best practice för vår roll? Det är något som jag funderat extra mycket på de senaste månaderna. Varför det? Jo, från att ha varit två Executive Assistants i koncernen så är vi numera elva! Och fler lär vi bli. Våra Managing Directors (landschefer) samt våra Branch managers (kontorschefer) har numera egna assistenter. Vi har sett vilken effekt det ger att frigöra tid och möjliggöra fokus på rätt saker för våra chefer. Det är lätt att göra ett business case och räkna på vad X antal procent av våra högsta (och dyraste) chefers tid - kontra att anställa en duktig administratör - ger för resultat för vår business. Man kan läsa mer om detta i den utmärka HBR artikeln "The Case For Executive Assistants" https://hbr.org/2011/05/the-case-for-executive-assistants
Att plötsligt få flera nya kollegor som inte jobbat som assistenter tidigare, och chefer som inte jobbat med assistenter tidigare, kräver en del tankearbete. Det behövs rätt profil för rekrytering, en bra arbetsbeskrivning, en anpassad introduktion, mål, utveckling, coaching, koordinering etc. Det har varit väldigt nyttigt och roligt att stanna upp och tänka igenom hur jag faktiskt jobbar, att dela mina erfarenheter både av yrket och företaget till mina nya kollegor. De i sin tur ger nya perspektiv och idéer till mig.
Jag är väldigt glad över att ingå i ett nätverk där vi har utvecklat väldigt mycket best practice. Inom EUMA (European Management Assistants) https://se.euma.org/ finns mycket material att tillgå för att utveckla sig och inspireras inom sin roll. Det finns erfarna kollegor att fråga och det delas generöst med sig av tips, artiklar och framtidspaningar i sociala media och på våra möten och seminarier.