Assistentnätverk
2018-06-13Innan jag började på Alfa Laval jobbade jag på Ericsson i Lund och där hade vi regelbundna träffar alla assistenter. Vi fick information från verksamheten kring vad som var på gång, bjöd in föreläsare, fick reseinformation och jobbade på olika förbättringsprojekt. När jag kom till Alfa Laval fanns inget sådant och jag fick höra att det hade funnits men låg vilade. Det som kan vara svårt med att starta nätverk är att en assistent har så olika arbetsuppgifter och titlar att det kan vara svårt bara att hitta vilka som man skall bjuda in och vilka som kan vara intresserade.
Vårt nätverk kom i alla fall igång för några år sedan och nu har vi även med ett par assistenter från Tumba och ett par från våra siter i Danmark. VI träffas en gång per halvår fysiskt allihopa och däremellan lokala träffar.
På en träff där de flesta var närvarande (ca 20) presenterade Tetra Paks assistenter sin interna utbildning för oss. Oj vilket intresse det fanns. ”-Detta måste vi också göra.”
Annika, en kollega som jobbar med våra utbildningsprogram, tog på sig uppdraget att ta fram alla utbildningar hon kunde hitta internt hos oss som motsvarade de områden Tetra Pak valt (ex Leading self, change management, finance, Project mgmt, mm. Vi hittade massor och bestämde oss för att ta fram en projektgrupp för att sållra och välja ut kurser. Sagt och gjort vi var 3 som anmälde oss.
Vår VD assistent tog ett samtal med sin chef för att höra hans synpunkter och det var 100% support. Jag som rapporterar till HR kollade med min chef som också gav sitt fulla stöd och min chef såg till att detta program hamnade i min utvecklingsplan så det fanns ingen återvändo.
Då så. Nu hade vi koncernledningen med oss. Då var det ”bara” att kavla upp ärmarna och få ihop detta.
Vad var nästa steg? I sann ”cliffhanger” anda lämnar jag er här och återkommer inom kort.