Assistent = kameleont?
2018-11-16Att vara ledningsassistent är som att vara en kameleont. Ena stunden behöver du vara lyhörd och anpassa dig efter andra, i nästa stund behöver du vara en ledare utan att vara chef för att till sist kunna trolla fram en lösning som ingen annan trodde var möjligt. En assistent har ofta ett brett kontaktnät samtidigt som yrkesrollen i sig är bred och assistenten blir många gånger den som alla går till med olika frågor – små som stora. Det här påverkar arbetsdagen i allra högsta grad och din möjlighet att strukturera och effektivisera den. Hur klarar vi det här? Tar kurser i magi?
Jag har sagt det tidigare, det finns säkert lika många lösningar på en utmaning som antalet individer som ingår i utmaningen.
Jag har hittat mitt verktyg i metoden med gula-gröna-röda-blå människor. Efter att ha gjort en analys av mig själv för att veta hur jag kommunicerar och vilka mina drivkrafter är, har jag gjort en snabb och grov egen uppskattning av de personer jag arbetar med. Därefter har jag anpassat mitt sätt att kommunicera (utan att det minskar min egen energi), hur jag bemöter kollegor och tänker på ett annat sätt när de pratar med mig.
Kika gärna på Elaine Eksvärd i Nyhetsmorgon ”Fixa vardagssnacket” när hon förklarar hur de olika färgerna kommunicerar. Roligt exempel med en ketchupflaska på jobbet.
https://www.youtube.com/watch?v=RDsKEpZ-Vtw
”Du som är så bra på…”
Vi som assistenter får ofta olika (stora som små) situationer att lösa. På så sätt får vi en ryggsäck med erfarenhet som är otroligt mycket värd, men också gör att vi kan uppfattas som ”allt-i-allo”. Hur ofta har ni hört ”Du som är så bra på….” eller ”Du som kan allt….”? Å visst vill vi gärna hjälpa till, men det gäller att prioritera rätt saker så att det inte till slut inkräktar på det arbete som verkligen behöver genomföras först. Har ni hört talas om härskartekniker? Kika på Elaine Eksvärd som förklarar komplimangtekniken och hur man bemöter den.
https://www.youtube.com/watch?v=FEfZdCbCo78
Googla gärna vidare på YouTube efter fler klipp om härskartekniker. Det är rätt tänkvärt.
Tack för mig
För mig är effektiva arbetsdagar är så mycket mer än mejl, checklistor och en organiserad kalender. För mig är en effektiv arbetsdag en sådan dag när jag går från jobbet och känner mig nöjd över det jag har gjort, även om det ibland innebär att alla uppgifter på checklistan inte blev överstrukna.
Stort tack till er som har hängt med de senaste veckorna.