Är telefonmöten effektiva? Hur gör vi som jobbar i globala organisationer där mötesdeltagare för det mesta inte sitter i samma rum...
2016-03-09I globala organisationer där ledningsgruppen är utspridda över världen är det väldigt viktigt att ha f2f möten så ofta som möjligt men det är också väldigt svårt att få till.
Att få alla medlemmar i en ledningsgrupp till samma plats på planeten är inte bara svårt ur ett tidsperspektiv, då ledningsgrupper oftast har fullspäckade scheman, men också ur ett kostnads perspektiv. I stora organisationer är kostnadsreducering ett återkommande mål varje år och därför satsar man ofta på tekniska lösningar som underlättar telefon och vide konferenser.
Det positiva med telefonmöten är att det kan äga rum vilken tid som helst på dygnet och nå vem som helst i världen. MEN jag är inte ett stort fan av telefonmöten, i alla fall inte möten längre än 3 timmar. Jag tycker att det blir svårt att koncentrera sig (även om man tar pauser under tiden) och något går alltid fel med tekniken även om vi har ganska stabil internet och software så är det nästan alltid något som går fel. Jag tycker personligen också att utan fysiska möten så förlorar man team känslan som är otroligt viktigt för ett framgångsrik ledningsgrupp.
Hos oss försöker vi lösa detta genom att ha kortare telefonmöten och lägger in möten varannan vecka istället för ett långt möte en gång per månad. Vi planerar då även in 4-5 fysiska möten per år där mötena oftast är kopplade till olika typer av interna och externa event för att öka ledningsgruppens synlighet ut i organisationen samt mot kunder/eventuella kunder (i alla fall för de i ledningsgruppen som inte är del i olika säljprocesser) samtidigt som ledningsgruppen får tid tillsammans.
Hur gör ni i era organisationer? Jag är alltid efter nya sätt att jobb med våra möten och vill gärna höra hur ni gör.