Nicholas Fernholm är ekonomen som jobbat med bland annat robotik och som via sitt intresse för ny teknik specialiserat sig på AI. Han är en av stjärntalarna på Stora Servicedagen den 20 november. Vi frågade Nicholas hur AI kommer att påverka servicerollen och vilka för- och nackdelar den kan ha.
- Jag tycker det spännande att se vilken nytta vi kan ha av ny teknik och AI. Det gäller oss alla, både som privatpersoner och i våra yrkesroller, så även för alla som jobbar med service. Vi ska se AI som ett kraftfullt verktyg som kan underlätta och kanske ta över de enkla och mer automatiserade processerna i kundresan till exempel. De mer komplexa frågorna behöver fortfarande en människa som håller oss i handen och hjälper oss att lösa våra problem.
- Eftersom många AI-verktyg är lättillgängliga och gratis kommer de att användas mer och mer av fler och fler. Jag tror t.ex. att bokningsförfaranden, standardiserade blanketter och handlingar kommer att kunna överlåtas åt AI så att de anställda kan ägna sig åt mer komplexa saker och mänskliga relationer.
Finns det några risker med att använda AI i servicerollen?
- Ja, det finns ju en risk att "hackare" tar sig in i systemen och ställer till problem. Som exempel kan nämnas att någon i USA tog sig in och skapade ett automatsvar i en chatt som alltid var JA och där det också stod att svaret var juridiskt bindande. Det gjorde att en person kunde köpa en bil för 1 dollar. Det polisanmäldes naturligtvis, men jag tror inte rättegången är klar ännu. Jag tror att det kommer att ta ett tag för oss att bygga upp "immunförsvaret" för att kunna upptäcka och stoppa AI-bedrägerier så det gäller att vara lite försiktig.
Vad tycker du kan vara ett första steg för någon som vill börja testa AI?
- Det allra enklaste som man snabbt märker sparar tid, energi och pengar är att i stället för att googla något ställa frågor till ett AI-verktyg. Som exempel skulle jag köpa en soffa och undrade om den skulle rymmas i min bil. Jag började först googla soffans mått och bilens mått, men kom sedan på att genom att fråga AI kunde jag snabbt och lätt få svar på min fråga. Verktyget hittar informationen på olika ställen och sammanställer den till dig.
AI är här för att stanna och kommer snart vara en naturlig del i samhällets digitalisering. Så, det gäller att våga testa och börja lära sig att använda de verktyg som kan underlätta och effektivisera ditt arbete. Vill du höra Nicholas berätta mer om AI och förändring (vilket han gör på ett fantastiskt engagerande, kunnigt och underhållande sätt) är du välkommen att vara med på Stora Servicedagen den 20 november!