Helena Nilsson är kommunikatör, journalist, forskare och kursledare på Företagsuniversitetets utbildningar ”Praktisk internkommunikation” och ”Strategisk internkommunikation”.
Helena fascineras av internkommunikationens kraft och menar att man med internkommunikationen som verktyg kan få med sig medarbetarna i både förändring och kris och få alla att göra sitt allra bästa för organisationen.
- Det klart att det inte är internkommunikationen allena som gör skillnad, ledarskapet är naturligtvis också viktigt. Men ett av internkommunikatörens viktiga uppdrag är att hjälpa cheferna att bli bättre kommunikatörer. Samverkan med andra medarbetare, som till exempel med HR och ledningsassistenterna, är också viktigt.
Viktigt att ha ledningens öra
- Jag tycker att man borde vända på beslutsordningen. Oftast tar ledningen ett beslut och funderar därefter på hur det ska kommuniceras. I stället borde man tänka på kommunikationen redan innan beslutet är taget och fundera på hur det kommer att tas emot och därmed hur det ska kommuniceras, både internt och externt. Så det är viktigt att som kommunikatör ha ledningsgruppens öra för att få möjlighet att påverka.
Vilka är internkommunikatörens största utmaningar idag?
Helena menar att utmaningarna finns på två nivåer, först handlar det om att få gehör hur viktig kommunikationen och kommunikatören är, lika viktig som de som sitter på sakkunskapen. En annan mycket konkret utmaning är att det finns så många kanaler att välja mellan, hur ska man veta att man väljer rätt.
- Om man är kommunikatör på en mer strategisk nivå och jobbar med cheferna så kan det vara en utmaning att få dem att förstå att kommunikationen är en del i strategin som måste in i ett tidigt skede när man vill få till en förflyttning eller förändring. En annan utmaning idag är hur man kan använda AI i arbetet, vad kan man göra och vad får man göra?
Hur skiljer sig utbildningarna ”Praktisk internkommunikation” och ”Strategisk internkommunikation” från varandra?
I ”Praktisk internkommunikation” pratar vi bland annat om grundläggande saker som struktur, kanaler, innehåll och mål. Vi tar också upp internkommunikatörens roll och att våga stå upp för sin kompetens. Man ska inte ska ha för stor respekt för chefer och andra sakkunniga utan vara trygg i sin egen profession. Någon med sakkunskap, eller en chef, kanske inte är den bästa på att kommunicera.
I utbildningen ”Strategisk internkommunikation” utgår vi från att man har grundkunskaperna och har en struktur och en fungerande internkommunikation och fokuserar i stället på hur man kan använda internkommunikation som strategiskt verktyg i t.ex. förändring och kris. Vi talar också om hur man kan hjälpa, leda och driva cheferna att bli bättre kommunikatörer.
- Jag brukar också tala en del om ”strategiskt lyssnande”. Hur ska vi fånga upp information från de som har direktkontakt kunder, t.ex. kundtjänst, receptionister… Men också internt bland medarbetarna naturligtvis, säger Helena.