Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Viktigt att vara kunnig, lyhörd och trovärdig

Ylva Kassander, vd och business coach, Bassai AB

Ylva_Kassander2

 

Vad tycker du kännetecknar en bra säljare?
– Kundens affärer/verksamhet och kundfokus är nummer ett. För att lyckas som säljare i dag behöver du vara bra på att hjälpa dina kunder att lyckas.

–För att hjälpa en kund att lyckas måste du förstå kundens verksamhet och kunna vara med och aktivt lösa deras problem. Hjälper du kunden att bli framgångsrik blir du viktig och det blir sannolikt fler affärer.

– Det ska vara enkelt att jobba med dig. Du är initierad och tänker framåt – du fungerar som en rådgivare.
 
Vilka egenskaper och kompetenser man måste ha nu och i framtiden?
– Din förmåga att kommunicera måste vara genomtänkt och professionell. Du kommunicerar på kundens villkor och använder förstås alla tänkbara kommunikationskanaler.

– Du behärskar allt från personligt besök, grupp-presentationer, mässor, telefon, sociala medier och välskrivna mejl. All kommunikation anpassas till mottagaren.

– En säljare måste jobba genomtänkt och effektivt, använda hjälpmedel som underlättar i arbetet och effektiviserar utan att tappa känslan av den personliga kontakten. En säljare ska vara tydlig och stå för konkreta personliga värden – kunnig, lyhörd, trovärdig, enkel att jobba med och motsvarande.

– Du ska helt enkelt skapa en positiv minnesbild hos dina kunder genom att vara tydlig och trovärdig.

Ylvas tre tips till framgångsrik försäljning:

  • Hjälp kunden att lyckas och bli viktig för kunden – ta kundperspektiv - ALLTID
  • Förbered möten strukturerat, ha tydliga syften och mål med möten och säkerställ att du och kunden har samma förväntningar
  • Utveckla och hantera din egen drivkraft – var din egen chef/coach: sätt mål, budgetar, ”manus”, ha struktur och översikt. Var beredd att reflektera och justera.

Ylva är kursledare för Företagsuniversitetets Säljutbildning. Läs mer om kursen här