Patric Maltéus är expert inom marknadsföring, försäljning och produktledning och är kursledare på Företagsuniversitetets Produktchefsutbildning. Han ansvarar för utbildningens delavsnitt som handlar om marknadsföring, konkurrensstrategi och positionering.
Vi har talat med honom om vad han anser vara de tre viktigaste stöttepelarna i produktchefsrollen och vad framgångsrika produktchefer bör tänka på för att lättare navigera i dagens konkurrensutsatta och föränderliga marknader.
1/ Ha ett ”utifrån och in”-perspektiv
Produktchefens roll handlar om att utgå ifrån externa faktorer, exempelvis att analysera marknadstrender, konkurrenternas rörelser, förstå kundernas behov och utmaningar samt använda insikterna för att fatta beslut som skapar värde för både kunden och företaget. Genom att samla in kundinsikter, använda data och identifiera trender kan produktchefen utveckla konkurrenskraftiga produkter som adresserar verkliga behov. I sin roll fungerar produktchefen som en översättare av extern information, vilket gör att interna beslut baseras på konkreta behov och möjligheter. Tillämpandet av detta synsätt resulterar oftast i produkter som inte bara är relevanta utan också uppskattade av kunderna och avgörande för företagets framgång.
2/ Ha ett strategiskt tänk och ledarskapsförmåga
Som produktchef måste man navigera mellan flera intressenter både internt och externt, prioritera affärsmål och fatta strategiska beslut. En produktchef med både strategiskt tänkande och utvecklad ledarskapsförmåga är den som ser vart marknaden är på väg, leder organisationen mot den visionen och får med sig människor på vägen. Rollen kräver att man kombinerar analytiska insikter, affärsfokus och förmågan att bygga relationer och skapa engagemang. I det dagliga arbetet agerar produktchefen som en "dirigent" som samordnar team och funktioner för att säkerställa att både produkten och upplevelsen kring den levererar på varumärkets löfte.
3/ Bidra till att stärka företagets varumärke
Att bygga företagets varumärke är en viktig del av produktchefens roll, eftersom en stark produkt ofta går hand i hand med ett starkt varumärke. Genom att positionera produkten på rätt sätt, anpassa kommunikationen och säkerställa att produktens egenskaper matchar kundernas förväntningar, blir produktchefen en nyckelspelare i att göra varumärket mer konkurrenskraftigt och trovärdigt.
Läs mer om Produktchefsutbildningen och boka dig här.