Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

"Låt HR vara med från början"

2023-12-11 Marlene Berglund

Angelica Goldring har lång erfarenhet som HR-chef från Papper & Massabranschen och MedTech och har varit med då de företag hon arbetat på både köpt företag och själva blivit uppköpta. Det har varit komplicerade processer, med övergång av verksamhet både med och utan avknoppning, och flera länder inblandade. Den kunskap och erfarenhet hon har samlat på sig kommer hon nu att dela med sig av i form av endagskursen ”HR:s roll vid förvärv och samgående” som har premiär i vår. Vi har frågat Angelica om vilka utmaningarna kan vara och bett henne om några goda råd.

Angelica Goldring

Vilka är de vanligaste riskerna/utmaningarna vid ett förvärv?

- En av de vanligaste riskerna är att syftet med förvärvet inte uppnås. Syftet kan ju t ex vara att man vill komma åt viss sorts teknik eller kunskap eller slå sig in på en ny marknad.
Om då t ex nyckelpersoner som besitter den kompetens och kunskap man vill åt inte stannar kvar, försvinner ett stort värde.

Hur kan HR bidra?

- HR känner till så mycket om företaget och sitter på så mycket viktig data. Vi har ofta övergripande kunskaper om både hårda och mjuka parametrar, såsom till exempel personalens kompetenser och certifieringar, sjukfrånvarostatistik, pensionsavtal, företagskultur, ledarskapet och vilka som är nyckelpersoner. Här kan HR kan bidra med planer för olika sätt att behålla dessa. Informationen HR har bidrar också till att man t ex kan göra en kulturell due diligence och förbereda sig på olika problem man kan stöta på – innan förvärvet görs.

- Tyvärr är HR inte alltid med i förvärvsprocessen. Det blir ofta bara en ekonomisk och juridisk fråga. Man glömmer bort de mjukare delarna och tänker ”Nu har vi gjort en företagsbesiktning, sett över ekonomin och kontrollerat leverantörsavtal etc, planeringsarbetet är klart, nu kör vi!” – och sen går det inte riktigt som man tänkt sig och man får inte de synergieffekterna man räknat med. Studier visar att majoriteten av alla förvärv misslyckas. Här tror jag att HR kan påverka utfallet till det bättre.

Vilka tips kan du ge till HR?

- Det är bra att man innan processen dras igång har funderat på vilka vi är som företag och vad som gör oss till oss? Hur fungerar vi, hur ser våra roller ut? Är vi det lilla företaget vars personal har många olika roller och ansvarsområden eller är vi ett större företag där det är tydligt definierat och begränsat vad var och en ska göra? Viktigt också att ha koll på vilka kompetenser som finns i företaget - innan det blir aktuellt att bli förvärvad och man måste börja fråga runt för att få in relevant information – det är ju oftast sekretessbelagt. Inte minst är det förstås bra att se till att alla anställningskontrakt finns tillgängliga och avspeglar det som gäller.

Vad kommer man att lära sig på kursen?

- Vi kommer att gå igenom förvärvsprocessen och prata om due diligence (”företagsbesiktning”) där man vanligen går igenom finanser och legala frågor – saker man vill ha koll på inför ett förvärv eller samgående. Vi kommer dock att lägga fokus på HR-området, såsom företagskultur, kollektivavtal och andra personalvillkor/förmåner som kanske kommer förändras och inte minst prata om saker som kan påverka vilka medarbetare som följer med i övergången.

- Dessutom kommer vi titta lite på projektplaneringen, eftersom det är många saker som ska göras vid ett förvärv såsom t ex förhandling med facket och kommunikation. Det blir en bred och överblickande utbildning med många praktiska tips att ta med sig hem.

Läs mer om kursen "HR:s roll vid förvärv och samgående här"